31 maart 2013

Begin van een verslaving (Pride & Prejudice-overdosis)

Van sommige geweldige dingen, weet je nog precies waar en wanneer je deze dingen zo geweldig begon te vinden. Toen je het voor de eerste keer at of zag (Finding Nemo: een feestje in 2003 -met z'n allen naar de bios *JEEUUH*-).

Van andere geweldige dingen weet je niet meer zo goed hoe je fascinatie voor deze geweldige dingen begon. Koffie bijvoorbeeld: geen idee. Liefde voor Sisi: geen idee (oké, ergens met kerst natuurlijk, maar welk jaar? Je ne sais pas). Liefde voor 'Period drama' (hihihi, 'period', alsof het over ongesteldheid gaat...), geen idee. Waarom vind ik het zo geweldig? Geen idee.
Maar als je er eenmaal aan begint, ook al weet je niet eens meer wánneer je begint, dan is er ook geen einde te bekennen. Misschien is dat ook wel de kracht van deze liefde en van elke andere liefde: het maakt niet uit wanneer het begint, als je het maar doorzet.

Sodeju, wat een wijsheid op deze morgen.

"Hoe kom je er toch op?"

Nou, ik zat mijn nieuwe verslaving te bekijken: 'The Lizzie Bennet Diaries'. Voor diegene die van 'period drama' (hihi) houdt, is deze naam geen onbekende naam. Ze is namelijk de hoofdrolspeelster in één van de meest gelezen boeken (denk ik, neem ik aan): Pride & Prejudice.


Hierboven kun je de eerste aflevering zien... Wat ik wel komisch vind, is dat sommige mensen, die op deze video's reageren, het verhaal niet kennen. Ik - en iedereen die het boek of 1 van de films / series heeft gelezen/gezien kent het verhaal natuurlijk uit zijn hoofd. Je hóéft het verhaal natuurlijk niet te kennen, maar het is zoveel verslavender als je het wel kent...

In 2003 werd er al een (enigszins mislukte) poging gedaan om Pride & Prejudice te 'moderniseren'. Het idee vond ik geweldig, de uitvoering wat minder.



Ik kom er net achter waarom ik het niet z'n succes vind: het is een Amerikaanse versie. Het ziet er goedkoop en 'cheesy' uit, en dan Amerikaans Engels... Oh gruwel, dit is níét hoe het bedoeld was... (Maar als je een middagje niks te doen hebt, is het wel leuk om te kijken ;) )

Er is zelfs een 'Bollywood' versie gemaakt... O my cavia...



Oké, deze heb ik ook gezien... Laat ik het zo zeggen: ik heb nog liever de Amerikaanse versie dan deze...

"Welke vind je dan wél leuk?"

De 2005 film-versie en de 1995-serie.

(ghehehe)

De 1995-serie, want: met Colin Firth, die toch wel dé Mr. Darcy is (Zelfs in de 'Bridget Jones' films speelt hij Mr.  Darcy). én je kunt er wel een 'paar uur' naar kijken....


De 2005-film is met Keira Knightley, ook een hele mooie versie vind ik. Vooral de muziek is geweldig, bijvoorbeeld het 'begin'-liedje:


Nooooo, er is zelfs een Nederlandse versie! Awesome...


(Als je er ook nog geen genoeg van hebt)
Andere films die over Jane Austen ('s werk) gaan:
- Becoming Jane
- Lost In Austen
- Miss Austen Regrets

2 opmerkingen:

  1. Hé, die Bride & Prejudice heb ik gezien! Mijn moeder en ik hadden niet door dat het een B in plaats van een P was, was ze niet zo blij mee... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi dat had ik ook een keer, was 'ie op tv en dacht ik ook dat 't de 'normale' versie was.... Viel ook een beetje tegen toen :P 'k heb sowieso liever Amerikaanse/Engelse films dan 'Bollywoodfilms... Al dat gezang hoeft van mij niet, kun je net zo goed een musical kijken :P

      Verwijderen