23 oktober 2012

Doe Maar !

Waarschuwing: dit wordt echt een lang verslag. Ik wou het kort houden, maar je weet hoe het gaat... :") 

De kwaliteit valt een beetje tegen, maar wel een kunstige foto ;)
Zaterdag ben ik met mijn tante (en haar vriend) naar Doe Maar geweest ! De dag begon wel weer geweldig: m'n vader wist niet waar m'n tante woonde en dus hebben we een aantal rondjes door Gieten gereden. Om uiteindelijk maar naar mijn tante te bellen, en zo hadden we toch een soort tomtom :P , en kwamen we gelukkig wel op de goede plek. We reden vervolgens naar Arnhem, daar zou het concert plaatsvinden. De parkeerplaats bij het Gelredome stond vol (echt belachelijk: je moest blijkbaar reserveren ofzo, en dat kostte zo'n 17 euro!) en dus werden we door verkeersregelaars naar een andere parkeerplaats gestuurd.
We stonden bij een gebouw, waar blijkbaar een beurs gaande was. M'n tante moest nodig naar de wc, dus dacht ze dat ze daar wel even heen kon. En dat kon ook wel, maar dan moest ze wel even 7 euro betalen, oftewel voor die beurs. Dus liepen we toch maar even door :"")

Bij het stadion aangekomen zagen we al ontzettend veel mensen, ook velen hadden rode kleren aan. Er stond een grote tent, met allerlei eetkraampjes en waar al leuke bekende muziek uit de 80's werd gehaald. Maar daar kon je alleen betalen met muntjes, dus die moesten we nog wel even halen :P Ook dit was weer aardig prijzig: voor 26 euro kreeg je 10 muntjes. Dus 2,60 per munt. En een cola kostte al 1 munt, voor loempia's betaalde je al 1,5 en voor wat nasi met loempia's moest je zelfs 4 munten neertellen (meer dan 10 euro dus!).

Voor het concert zou '40up' spelen. We hadden alleen geen idee wat het was: een dansgroep of een band? We gingen naar binnen en wow! Al veel mensen waren er, en de zaal was door de kleding en lichteffecten rood gekleurd, prachtig! Toen moesten we ons plekje vinden. Helaas ging dat niet helemaal soepel, want we zaten helemaal in de verkeerde rij en moesten dus over zo'n 20 mensen heen klimmen. Uiteindelijk zaten we toch en zagen we dat 40up geen band of dansgroep was, maar een dj. Die allerlei toffe muziek uit de jaren 70 en 80 speelde. Geen muziek van Doe Maar, maar muziek waarvan de leden van Doe Maar geïnspireerd door waren. Heel vet, veel muziek herkende ik wel, maar m'n tante begon al heel enthousiast mee te zingen (wat er nogal komisch uitzag :P) Ook waren er tussendoor filmpjes van Youtube, mensen die Doe Maar coverden.

Doe Maar zou om 8 uur komen. Klokslag acht uur begonnen veel mensen dus ook blij te klappen en te juichen, ook omdat het leek alsof de dj stopte. Maar Doe Maar kwam nog niet, pas rond kwart over 8 begon het orkest te komen (dat was zó tof, echt een gigantisch orkest zou Doe Maar begeleiden!) en mensen begonnen al enthousiast te klappen en ein-de-lijk kwamen ze dan. Heel het Gelredome ging uit z'n dak, echt geweldig. Ze begonnen met een aantal onbekendere nummers (voor mij en m'n tante dan, we kenden alleen de hits echt goed, niet heel slim :P) en af en toe een bekender nummer. De sfeer werd steeds ontspannender  bij de bekendere nummers werd massaal mee gezongen (dat gaf echt zo'n kick :P). Toen kwamen de gastoptredende bands: Toontje Lager, VOF de Kunst, Frank Boeijen en Het Goede Doel. Ze speelden elk een grote hit, begeleid door Doe Maar. Wat wel heel jammer was, want Frank Boeijen deed 'Linda' niet :(

Het was ook echt vet: bij de gastoptredens stonden de bands op een bewegend plateau, wat door het publiek ging. Wij zaten op de tribune, dus wel leuk dat ze even wat dichterbij kwamen. Na de bands kwam Gers Pardoel, die 'liever dan lief' speelde met Doe Maar en vervolgens 'Ik neem je mee'. Súpervet. Vervolgens kwam Doe Maar met voornamelijk hits, 'Nederwiet' werd geweldig neergezet door Belinfante. M'n tante kende het nummer bijna helemaal, wat best hilarisch was om te zien :")

Op een gegeven moment was het net alsof het concert afgelopen was, maar onder luid geschreeuw en gefluit kwamen ze toch weer op. Geweldig hoe hysterisch iedereen mee deed :P Ik voelde me eerst nogal ongemakkelijk tussen al die 30plussers, maar na een tijdje had ik zoiets van 'boeiend' en begon ik wel wat losser te komen. lees: ook  luid mee zingen en gillen etc. Vooral richting mijn buurman, want die begon bij elk applaus keihard in m'n oor te fluiten. Maar toen ik begon te gillen (haha zo mooi) hield die op.

Doe Maar eindigde met 'de laatste keer', waar ze in 1984 ook mee 'eindigden'. Maar het is nog steeds niet echt de laatste keer, want volgend jaar geven ze nog , dacht ik , 6 concerten, waaronder 1 in Groningen! Als ik rijk was zou ik nog een keer gaan (vrijwilligers om mee te gaan? *knipperknipper*).

Het was echt een geweldig concert, ook al zijn al die muzikanten al behoorlijk op leeftijd :") maarja Bob Dylan gaat ook nog vrolijk door, dus waarom zij niet he :P) Iedereen ging helemaal blij het stadion uit, zelfs buiten was nog muziek te horen en zongen mensen er rustig op los.


Bij een kraampje dat spulletjes van Doe Maar verkocht (je weet wel, t-shirts, cd's, etc.), heb ik wat buttons gekocht een een zweetbandje (die hadden ze in de jaren 80 ook al, 'k vond het wel vet om dat ook te hebben :) ). Natuurlijk belachelijk duur, maar dat maakte me niet zoveel uit. Terug in de auto werden we door een verkeersregelaar tegen gehouden, die zei dat we ook een andere route konden nemen. Toen zei de vriend van m'n tante met een ongelooflijk Drents accent 'we moet'n noar 't noard'n' waarop de verkeersregelaar z'n schouders ophield... blijkbaar verstond ie het niet, ghehe xD

Onderweg gingen we nog even naar een tankstation, en daar liepen ook allemaal mensen met rode kleren aan. M'n tante kocht nog wat, en zei tegen de cassiere (en dit was best wel beschamend :") ): 'he, jij bent ook rood', want hij had een rood shirt aan. Hahahah. Ze werd toch vreemd aangekeken :"")

Uiteindelijk was ik rond 3 uur thuis en ben ik rond 4 uur met een gigantische grijns op m'n gezicht gaan slapen. Ik denk dat ik die afgelopen uren me weer even echt gelukkig heb gevoeld (:

En nu hoop ik heel hard dat het nog een keer op tv wordt uitgezonden, of dat ik toch maar zo gek ga zijn dat ik een dvd / cd koop :P

loifs !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten