10 november 2012

Dat snap ik nou echt niet.

En met 'dat' bedoel ik:

- Mijn broertje die een 5 haalt op wiskunde, terwijl ik er 1,5 uur met hem naar heb zitten kijken en hij het zogenaamd wel allemaal snapte.

- Ik trek allemaal vreemde mensen aan. Vooral mensen die ergens stellig van overtuigd zijn.

Deze middag in de supermarkt bijvoorbeeld: bij de Jumbo(Ja man, heb even landverraad gepleegd: ik had naar de Poiesz kunnen gaan, maar dan had ik mijn lichaamsbeweging van de dag niet gekregen :") ) kun je vrijwel altijd gratis koffie krijgen. Ik, als verslaafde, moet daar natuurlijk gebruik van maken.

Er stond een vrouw bij 't apparaat waar ik mijn eerste levensbehoefte uit zou halen. Ik hoorde een vlaams accent, en vroeg waar ze vandaan kwam(ik heb soms mijn sociale momenten). 'Uit 't noorden van België'. Aha, ik had dus goed geraden. We praatten wat over België en 't verschil met Nederland en Nederlanders, over Pekelders (daar had ze toch zulke rare verhalen overgehoord, die ik -tot mijn spijt- moest bevestigen). En opeens begon ze te ratelen. Als een Jehova-getuige. Over haar geweldige christelijke gemeente waar ze terecht was gekomen. Ik vertelde haar dat ik ook zo was opgevoed, met die reactie veroorzaakte ik een soortement tsunami van blijdschap bij de vrouw. Hoe geweldig dat wel niet was, en dat het echt geen toeval was dat ik haar tegen was gekomen. Want bij Jezus bestaat toeval niet. Ik had eigenlijk helemaal geen zin om een discussie met haar aan te gaan, dus knikte ik wat, en gaf haar gelijk. Toen ik het laatste beetje koffie naar binnen had gewerkt, besloot ik maar weg te gaan. Gelukkig moest ze ook weg, de hond moest nog worden uitgelaten.

Op de fiets terug, dacht ik de hele tijd na : bestaat toeval? Of is er echt een God die de touwtjes in handen heeft? En bepaalt 'Hij' dan alles? Of alleen de situaties waarin we terecht komen? Maar hoe kom je dan in die situatie terecht? Doordat je zelf bepaalt wat je doet? Of wordt dat voor je bepaalt? En worden je gedachten dan in feite ook niet bepaald??

- Mijn kamer. Die gister netjes was, en nu al weer verschijnselen van rommeligheid vertoont.

- Sintmaarten. Doe 't gewoon op 1 dag. Niet zaterdag , zondag óf maandag. Zal me niets verbazen als sommige kindjes gewoon 3 keer gaan lopen. Halloooo vals gezang en uit elkaar vallende creaties.

En, wat snap jij allemaal niet?? Of ben je alwetend en snap je alles? (nouja, je kunt natuurlijk ook dingen weten, maar het alsnog niet snappen...). Zou leuk zijn als je een reactie achterlaat! En dat zou ik natuurlijk volstrekt snappen ;)


Liefs!

1 opmerking:

  1. Haha, lol, ook echt jij komt ook weer een evangeliste tegen :)

    Ach, laten we het erop houden dat voor ons nietige mensjes toeval bestaat. Ik ben niet iemand om te zeggen van 'Ohw, toeval bestaat niet, dit is zo bestemd! Blahblahblah etc'. :D

    Ik snap alles.
    Behalve alles min een paar dingen die ik wel snap.
    Wow, daar had je veel aan.
    Nee, serieus, er is heel veel dat ik niet snap. Wiskunde, bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen